Inhoud | Nieuwsbrieven | Dossiers | Te lezen | Diensten version française
▲  Terug naar de volledige lijst van artikels
Welcome to Infosante.be
Medelijden met onze tenen

“Wandel eens een dag op uw handen. Dit is wat uw voeten dag na dag moeten doorstaan!” Onze voeten hebben inderdaad een hard leven. Ze verplaatsen ons de hele dag, moeten ons gewicht dragen en zijn opgesloten in schoenen. Hier volgen 10 manieren om er zorg voor te dragen.

Elke dag zetten onze voeten minstens 6000 stappen en nochtans krijgen ze weinig respect. Voor het uiterlijk wringen we ze in fijne pumps of plaatsen we ze op hoge hakken. Het comfort komt te vaak na de stijl, betreuren orthopedisten en fysiotherapeuten.
Volgens een enquête uitgevoerd in 2007 door de American Podiatric Medical Association zegt 42 % van de vrouwen nooit of zelden schoenen te dragen die hun voeten kwetsen. Dit betekent dat 58% van de vrouwen het wel doet! Het is niet verwonderlijk dat we vier maal meer kans hebben op problemen aan onze voeten dan mannen! In ons jachtig leven kunnen onze voeten ons vaak niet schelen.

Hier volgen 10 tips om er zorg voor te dragen.

1. Kies schoenen in de juiste maat

Waarom: te kleine, te smalle of puntige schoenen drukken de tenen samen. Onze tenen krommen. Dit is wat men “hamertenen” noemt. Men ziet dan likdoorns verschijnen (een eeltlaag op de tenen).
Te puntige schoenen kunnen op lange termijn de grote teen naar de tweede teen doen buigen waardoor een eeltknobbel ontstaat. Deze “omleiding” kan pijn veroorzaken en problemen geven om de grote teen te bewegen.
Te kleine schoenen kunnen verschillende drukken uitoefenen op de voeten en een overproductie van dode huid - hyperkeratose - veroorzaken, dat leidt tot de vorming van likdoorns en eeltplekken. Als we wandelen, wrijft deze eelt constant tegen de schoenen, wat irritatie en soms pijn veroorzaakt.

2. Zachtjes aan met hoge hakken

Waarom: als de hak hoger is dan 3 cm verplaatsen we het zwaartepunt van ons lichaam. Het bekken kantelt naar voor en de kromming onderaan de rug wordt benadrukt. Bij sommige vrouwen buigen de knieën. Op lange termijn verkort de Achillespees, die de kuitspieren aan het hielbeen verbindt.
Wat er kan gebeuren: een val of een verstuiking van de enkel. Omdat ons zwaartepunt verplaatst is en de hielen van deze schoenen soms heel fijn zijn, hebben we meer problemen om ons evenwicht te bewaren. Omdat ons gewicht geconcentreerd is op de tenen kunnen we likdoorns en eeltplekken ontwikkelen.
We dragen onze hoge hakken dus enkel bij speciale gelegenheden. Als we er om geven, gaan we naar het werk met wandelschoenen en dragen we hoge hakken aan onze bureau. En we wisselen af met schoenen met lagere hakken zodat onze Achillespees verschillende houdingen aanneemt en zich ontspant.

3. Draag teenslippers in openbare douches

Waarom: Blote voeten kunnen in contact komen met microscopische schimmels en virussen op de vochtige vloeren van publieke douches, badkamers en kleedkamers evenals rond het zwembad. Van zodra we onze schoenen aandoen, bevinden onze voeten zich in omstandigheden waarin schimmels zich kunnen ontwikkelen: geen licht en veel warmte en vocht.
Het meest voorkomende gevolg is zwemmerseczeem, een schimmelinfectie die de huid tussen de tenen uitdroogt, jeuk, roodheid, kleine blaren en huidschilfers veroorzaakt (zeer fijne lagen van de opperhuid die van het huidoppervlak loskomen).
Om zwemmerseczeem te vermijden, drogen we de huid tussen de tenen goed af met een handdoek. In geval van zwemmerseczeem gebruiken we keukenpapier om te vermijden dat we anderen of onszelf opnieuw besmetten.

4. Vermijd nylonkousen als u hevig zweet aan de voeten

Waarom: nylon laat de voeten niet ademen.
Ze blijven dus vochtig.
En we verhogen het risico om zwemmerseczeem te ontwikkelen. We zullen lijden aan schimmelinfecties aan de nagels: de nagel wordt dan geel-, wit- of bruinachtig, verdikt en wordt brokkelig. We kunnen hem nog moeilijk knippen waardoor we problemen kunnen hebben om te wandelen of om schoenen te dragen.
Om onze voeten droog te houden, geven we de voorkeur aan katoenen of wollen kousen die het zweet beter absorberen dan nylon. Als we hevig zweten, doen we twee of drie maal per dag andere kousen aan en drogen we tezelfdertijd onze voeten af. We verwisselen zoveel mogelijk van schoenen zodat ze volledig kunnen drogen. Om slechte geuren te verdrijven of transpiratie te verminderen, kunnen we een deodorant of een middel tegen zweten gebruiken.

5. Kies uw pedicure zorgvuldig

Waarom: Bacteriën, schimmels en virussen kunnen zich in de instrumenten bevinden die onze schoonheidsspecialiste gebruikt.
De pedicures moeten handschoenen dragen en deze bij elke klant vervangen. “Wij wassen de instrumenten met zeep om de resten te verwijderen en steriliseren ze daarna gedurende drie minuten in een toestel, vertelt een pedicure. Nadien dompelen we ze gedurende 10 minuten in een ontsmettingsmiddel.”
De baden worden ook gewassen en ontsmet met een speciale oplossing.

6. Warm de voeten op vóór het sporten

Waarom: Dit vermindert het risico op het scheuren van de fascia plantaris (de membraan die onder de voetzool loopt en de teenkootjes met het hielbeen verbindt). De fascia helpt de voetspieren om het voetgewelf te ondersteunen en schokken te absorberen. Niet opgewarmde voeten verhogen het risico op fasciitis plantaris, een ontsteking van de fascia plantaris die pijn aan de enkel veroorzaakt bij het opstaan ‘s morgens of na het beoefenen van sporten zoals jogging.
Als dit chronisch wordt, kan fasciitis plantaris de vorming van hielspoor - een botuitsteeksel ter hoogte van het hielbeen - veroorzaken daar waar de fascia plantaris aanhecht. In zeer zeldzame gevallen vormt hielspoor een zeer grote uitgroeiing die men onder de huid kan voelen en die in dergelijke mate een plaatselijke druk kan geven dat men een beroep moet doen op chirurgie. De pijn, die men vroeger associeerde aan deze uitgroeiing, wordt in werkelijkheid verklaard door de ontsteking van de fascia die verantwoordelijk is voor de vorming ervan. Als de ontsteking genezen is, blijft hielspoor bestaan maar veroorzaakt geen pijn meer.
Advies: zich opwarmen door de volgende oefening te doen: met één hand trekken we aan onze tenen en houden we ze gestrekt; met de andere hand masseren we gedurende 20 seconden de voetzool vanaf de hiel tot aan de tenen. Dit herhalen we drie maal. Voor de enkel kunnen we gedurende 30 seconden een grote draaiende beweging maken met de voet waarbij we het been ter plaatse houden.

7. sportschoenen als ze versleten zijn

Waarom: De schoenen absorberen minder goed de schokken (als we lopen, krijgen onze voeten 3 tot 8 maal ons gewicht te verduren bij elke pas) en steunen minder goed het voetgewelf.
Opgelet: We mogen niet vertrouwen op het uitzicht van onze schoenen. We moeten eerder rekening houden met het aantal uren dat we gelopen hebben of het aantal kilometers die we afgelegd hebben. Volgens Alain Dufort, verkoper en koper van sportschoenen, moet een paar loopschoenen uit de gemiddelde prijsklasse (120 tot 150 euro) na 60 tot 80 uren lopen of na 700 tot 800 km vervangen worden. Dit komt overeen met 3 loopsessies van 30 minuten of 5 km per week gedurende één jaar. Een paar uit de hoge prijsklasse gaat 100 tot 130 uren of 1000 tot 1400 km mee. De slijtage hangt ook af van ons gewicht en het loopoppervlak (asfalt zal de schoenen sneller verslijten dan een loopband).

8. Behoud uw gezond gewicht

Waarom: een toename met 25 kg en meer kan de verzakking van het voetgewelf veroorzaken dat een druk geeft op de fascia plantaris. Dit geldt ook voor het bijgekomen gewicht tijdens een zwangerschap.
Als we zwanger zijn, moeten we ons ervan verzekeren dat onze schoenen onze voeten goed steunen. De contrefort (het achterste deel van de schoen, de hielversterking) mag niet plooien als we ze tussen onze duim en wijsvinger samenknijpen. De zool mag niet bewegen als we onze schoen proberen samen te plooien. Deze tips gelden voor de aankoop van alle schoenen, ook als we een gezond gewicht hebben.

9. Werkt u in staande houding? Kies de juiste schoenen!

Waarom: Laarzen en wandel-, loop-, tennis-, of multisportschoenen hebben specifieke kenmerken. Bijvoorbeeld, door rechtop te werken wordt het voetgewelf belast, dat ons gewicht gedurende lange tijd moet dragen waardoor de voeten een vermoeid gevoel krijgen, we een zwaartegevoel hebben in het onderste deel van het lichaam en pijn na een werkdag. We zullen dus kiezen voor schoenen met veters (ze laten de tenen bewegen terwijl de hiel op zijn plaats blijft) met een dikke rubberen schoenzool (die de schokken op de tegelvloeren opvangt) en een hoogteverschil van ongeveer 2 cm tussen de hiel en de tenen.

10. uw voeten regelmatig

Waarom: Eeltplekken en likdoorns die gevormd worden om de huid te beschermen tegen wrijvingen en druk, worden hard en verdikken. En als de nagel niet geknipt is, kan hij in de huid duwen.
Een ingegroeide nagel kan snel pijnlijk worden en een zwelling en roodheid veroorzaken. Eén tot twee maal per week, na het bad of de douche, zullen we de eelt verwijderen met behulp van een vochtige puimsteen (en niet met een mesje of een scheermes).
We knippen onze nagels recht af (en niet gebogen) met een nagelknipper en zorgen hierbij dat ze een beetje langer zijn dan onze teen. We doen dit na het bad ( onze nagels zijn dan zachter). Nadien kunnen we een hydraterende crème aanbrengen. Het teveel aan crème verwijderen we om de vorming van vocht te vermijden.

© BIHE 2005-2009 Privacy | Legal